امیرالمؤمنین (‏ع)، یک الگوى کامل براى همه است. جوانى پرشور و پرحماسه‌ او، الگوى جوانان است. حکومت سراسر عدل و انصاف او، الگوى دولتمردان است.

زندگى سراپا مجاهدت و سراپا مسئولیت او، الگوى همه‌ مؤمنان است. آزادگى او، الگوى همه‌  آزادگان جهان است و سخنان حکمت‌آمیز و درس‌هاى ماندگار او، الگوى عالمان و دانشمندان و روشنفکران است.

وجود امیرالمؤمنین(ع)، از جهات متعدد و در شرایط گوناگون، براى همه‌ نسلهاى بشر، یک درس جاودانه و فراموش‌نشدنى است. همه سال‌ها، همه روزها و همه تاریخ، متعلّق به امیر مؤمنان و به خط و راه روشن اوست.

آنچه مهم است و امروز براى ما از معرفت و آگاهی‌ها مهم‌تر است، عبارت است از نزدیک شدن عملى به امیرالمؤمنین (ع)؛ زیرا او اسوه است.

ملت ما، ملت علوى است و معتقد و مرید و عاشق امیرالمؤمنین (ع) است.
مفاهیم گوناگونى که شُعب مختلف عدالت دارد، در وجود امیرالمؤمنین درهم‏تنیده است.امیرالمؤمنین مظهر عدل الهى هست.

عدل به آن معنایى که ما جزو اصول دین مى‏دانیم، اقتضاء مى‏کرد که خداوند متعال شخصیتى مثل امیرالمؤمنین را براى رهبرى و هدایت مردم انتخاب کند.

امروز در جمهورى اسلامى اگر بخواهیم سعادت این کشور تأمین شود و مردم عزیز ایران با توانایی‌هایى که خداى متعال در جوهر این کشور و این ملت  قرار داده، به تمنیّات و آرزوهاى مشروع خود برسند، باید همان خط [امیرالمؤمنین‏] را دنبال کنیم و دین و دنیاى خود را از روى آن حکومت، الگو بگیریم.

مبارزه با مفاسد اقتصادى و گرایش به سمت بى‏بندوبارى در امور مالى و مسائل بیت‏المال، از جمله اوّلین خطوط برنامه امیرالمؤمنین بوده است. ما در نظام جمهورى اسلامى باید افتخار کنیم که این راه را دنبال مى‏کنیم.

هرچه بتوانیم عدل را در جامعه بیشتر مستقر کنیم، شباهت ما به امیرالمؤمنین و تمسک ما به ولایت آن بزرگوار بیشتر خواهد شد.

در نظر امیرالمؤمنین (ع) منصب حکومتى نباید وسیله‏اى براى راحتى و عیش و کسب دنیا براى خود باشد.

براى انسان والایى که مى‏خواهد برفراز همه پدیده‌هاى عالم وجود پرواز کند و هیچ‌چیزى پابند او نباشد و او را اسیر نکند، اسوه حقیقى، امیرالمؤمنین است.
 امیرالمؤمنین در شخصیت خود، مظهر خصوصیاتى است که امروز اگر ما مردم و مسئولان این خصوصیات را در رفتار و گفتارِ خودمان منعکس کنیم، جامعه اسلامى‏مان اوج و اعتلا پیدا خواهد کرد.

براى امیرالمؤمنین، در دفاع از مظلوم و در احقاق حقوق انسان، اسلام مطرح نیست؛ مسلمان و غیرمسلمان داراى این حق هستند.

الگوی همیشه زنده زینب کبرى(س) براى زنان ما در طول تاریخ یک الگوست.

‌بخش عمده‏اى از حماسه بزرگِ ماندگارِ عاشورا متعلّق به [حضرت زینب‏] ... است.
‌حضرت زینب در مقابل یک دنیا بدى، ظلم، بى‌انصافى، حیوان‌صفتى و قساوت، یک‌تنه ایستاده و با این ایستادگى توانست از روح کلى اسلام حراست و پرستارى کند.

همچنان که مى‏گوییم امام حسین (ع) اسلام را حفظ کرد، مى‏توانیم دقیقاً ادّعا کنیم که حضرت زینب (س) هم با ایستادگى خود، اسلام را حفظ کرد.

‌زینب‌کبرى‌(س) در اوج قله‌ شرف انسانى و ارزش یک فرد آدمى قرار گرفته است.
شخصیت این بانوى برجسته‌ اسلام، الگوى همیشه زنده‌‌اى در مقابل زن مسلمان و مرد مسلمان قرار مى‌دهد.

‌زینب کبرى داراى شخصیت چند بعدى است؛ دانا و خبیر و داراى معرفت والا و یک انسان برجسته است که هر کس با آن بزرگوار مواجه مى‌شود، در مقابل عظمت دانایى و روحى و معرفت او احساس خضوع مى‌کند.

‌به‌نظر من بنیانگذار بناى حفظ حوادث با ادبیات و هنر، زینب کبرى (س) است.
زینب کبرى(س) یک نمونه‌ کامل از زن مسلمان است؛ یعنى الگویى که اسلام براى تربیت زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنیا قرار داده است.

ارزش و عظمت زینب کبرى‌، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانى و اسلامى او براساس تکلیف الهى است. کار او، تصمیم او و نوع حرکت او، به او این‌طور عظمت بخشید.

کد خبر 58083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز